[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”2_3″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_image_id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius_top_left=”” border_radius_top_right=”” border_radius_bottom_left=”” border_radius_bottom_right=”” box_shadow=”no” box_shadow_vertical=”” box_shadow_horizontal=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Voorbeeldprojecten 2002 – 2016

Vestia | Programmamanager Beleid Duurzame Inzetbaarheid en begeleiding bij implementatie. 

Vanaf 2004 heb ik bij Vestia samengewerkt met Pascal. In mijn rol van ‘trusted advisor’ hebben wij samen in co-creatie vorm gegeven aan het thema Gezond en veilig werken. Vanaf 2013 is onze aanpak verbreed naar het HR-programma Duurzame Inzetbaarheid. Vier pijlers van dit beleid zijn de organisatiecultuur, opleiding & ontwikkeling, vitaliteit en Gezond en veilig werken. In de implementatiefase heb ik een opleidingsplan geschreven voor de Vestia Academie en een e-learning programma ‘Gezond werken’ ontwikkeld.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”5px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Bolletje | Projectleider ‘Dialoog op de werkvloer’

In 2015 heb ik vorm gegeven en leiding gegeven aan een project ‘Dialoog op de werkvloer’. Alle leidinggevenden en operators zijn meerdere malen getraind op dit onderwerp. Bolletje is daarmee een fase verder dan het ‘elkaar aanspreken’. De dialoog is gericht op communicatie die echt van twee kanten komt. Als medewerkers afspraken niet nakomen, dan stelt de collega die dat signaleert één cruciale vraag, namelijk: ‘Wat is er aan de hand’? Door het stellen van vragen kunnen de drijfveren van medewerkers worden achterhaald en kan het goede gesprek op gang komen. De trainingen zijn ‘omlijst’ met een postercampagne met slogan.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”5px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”1″ column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Heineken | Projectleider Veiligheidsochtenden 2010, 2011 en 2012

In Zoeterwoude werken ca. 700 medewerkers op de afdelingen brouwerij, bottelarij, inpak, expeditie en technische dienst. In 2010, 2011 en in 2012 heb ik samen met de projectgroep, inclusief brouwerijmanager, invulling gegeven aan drie veiligheidsevents. Tijdens elk event hebben wij de 700 medewerkers een collectieve ervaring geboden. In interactieve workshops zijn de medewerkers aan het denken gezet over Gezond en veilig werken. Vanuit mijn achtergrond bij de Docentenopleiding heb ik de inhoud en opzet van elk event ontworpen, voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd. In de uitvoering trad ik ook op als workshopleider. Zodoende kreeg ik de reacties van de deelnemers uit de eerste hand mee.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”5px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”1″ column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

C&D Foods | Projectleider Veiligheidsdagen 2006, 2007 en 2009 en lid werkgroep Duurzame Inzetbaarheid (2013-2016)

In 2006 heb ik leiding gegeven tijdens een veiligheidsdag voor het toenmalige Nestlé Purina PetCare in IJmuiden. Zij produceren honden- en kattenvoer in blik. Ook in 2007 en 2009 gaf ik leiding aan een veiligheidsdag. In 2011 is het bedrijf overgenomen door C&D Foods. Vanaf 2013 heb ik gefunctioneerd als lid van de interne Werkgroep Duurzame Inzetbaarheid. Thema’s zijn organisatiecultuur, opleiding & ontwikkeling, vitaliteit en Gezond en veilig werken. Veel aandacht hebben wij geschonken aan de positie van het management en het middenkader.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”5px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”1″ column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Project Zelf organisatie Zoetwarenindustrie | VBZ-Vignet Arbeidsveiligheid

Vanuit het ‘Arboconvenant Koek en Snoep’ zijn vanaf 1999 vele tools ontwikkeld. De meeste tools zijn beschikbaar via www.zoetwaren.nl. Later is ook de Arbocatalogus samengesteld. In 2012 heeft VBZ (Vereniging Bakkerij- en Zoetwarenindustrie) geconstateerd dat relatief weinig bedrijven (VBZ-leden) van de tools gebruik maken. Om bedrijven te verleiden met de instrumenten aan de slag te gaan, heb ik samen met VBZ de VBZ-Vignet-systematiek ontwikkeld.

Van 2012 tot 2014 zijn vier bedrijven in de branche richting het Vignet begeleid. Tegelijkertijd is het Handboek Vignet samengesteld en is een onafhankelijke auditor gevonden. In 2014 hebben de eerste drie VBZ-leden het Vignet in ontvangst genomen.

Verdere uitrol van het Vignet is gerealiseerd binnen het landelijke Project Zelfregulering van het Ministerie van SZW. In oktober 2016 hebben zeven VBZ-leden het Vignet ontvangen en twee bedrijven hebben voldaan aan de eisen van de controle-audit. Op dit moment hebben dus negen VBZ-leden het Vignet. In het SZW-VBZ-project zijn 23 VBZ-leden bevraagd op ‘de drijfveren van de ondernemer’. Deze interviews hebben inzicht gegeven in de visie van de ondernemers op Arbeidsveiligheid.

Vanuit het SZW-VBZ-project heeft VBZ geconcludeerd dat het Vignet bedrijven verleidt met de branche specifieke tools aan de slag te gaan. De bedrijven zien de Vignet-systematiek als praktisch en overzichtelijk. Het biedt een projectmatige aanpak en is in te zetten als communicatiemiddel. De bedrijven zien het als een inspirerend initiatief dat bijdraagt aan de saamhorigheid en een positief imago van de branche.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”25px” bottom_margin=”35px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Voorbeeldproject vóór 2002

Docentenopleiding Vrije Universiteit |Ontwikkeling opleidingen, cursussen, modules en workshops. 

Werkzaam bij de Docentenopleiding aan de Vrije Universiteit heb ik een groot aantal opleidingen, cursussen, modules en workshops ontwikkeld. Ik heb diverse HBO-opleidingen begeleid bij de transitie van vakgericht onderwijs met centrale-vakdocenten en steunvakdocenten naar ‘competentiegericht onderwijs’. Projecten op het gebied van Leerplanontwikkeling heb ik gedaan in opdracht van de opleiding mondhygiëne van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), de opleiding Mensendieck van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de landelijke vereniging voor opleidingen Verloskunde. In het project Innovatie Docentenopleidingen Gezondheidszorg heb ik meegewerkt aan een volledig nieuw competentiegericht curriculum voor de Docentenopleidingen voor HBO-docenten in Nederland.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]